Skak

SKAK

På Skolegades Skole spiller vi skak i indskolingen og på mellemtrinet. Hver klasse spiller skak 2-3 gange om ugen i en periode på 4-5 uger. Eleverne starter med at lære brikkernes bevægelse gennem små spil og arbejder her efter med rokade og spillets mere taktiske elementer.

Den læringsmæssige begrundelse for at bruge tid på skak er, at man gennem skak træner tålmodighed, fordybelse og kritisk tænkning. Eleverne arbejder med at holde fokus, at koncentrere sig og at tænke fremad. Dysten på brættet er kun en del af læringsaktiviteterne, da de sociale adfærdsregler (at give hånd før og efter kampen og opføre sig ordentligt uanset resultatet) er mindst lige så vigtige elementer. I forbindelse med skakundervisningen er klasselæreren frigjort til at afholde trivselssamtale med klassens elever, da der i denne periode er to lærere på klassen.

Der vil i skoleåret afholdes en turnering, hvor klasserne får mulighed for at spille med hinanden.